Πως θα μπορέσουμε να προσαρμοστούμε στο μέλλον που μας επιφυλάσσεται / του Νίκου Έλληνα

0

Με όλο αυτό τον ντόρο για τις τεχνολογικές εξελίξεις, έχετε αναρωτηθεί ποτέ αν υπάρχει η περίπτωση να μείνετε πίσω στην αγορά εργασίας; Η μήπως η επιχείρησή σας ή ακόμη χειρότερα ολόκληρη η αγορά που δραστηριοποιείστε να ξεπεραστεί από τον ρυθμό της αλλαγής στα τεχνολογικά δρώμενα;

Έχετε φανταστεί τον εαυτό σας σαν τον «τεχνοφοβικό» συγγενή που μουρμουράει μπροστά από την οθόνη ενός κινητού ή να ξύνετε το κεφάλι του μπροστά από έναν υπολογιστή και να λέει «δεν τα μπορώ αυτά τα κολοκύθια, δεν τα καταλαβαίνω»!

Σίγουρα, το μέλλον της εργασίας μπορεί να τρομάζει. Καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στο εργασιακό περιβάλλον και τα παραδοσιακά εργασιακά μοντέλα μεταμορφώνονται, θα πρέπει όλοι μας να συμβαδίσουμε με τις νέες εξελίξεις. Κάλο θα ήταν να προσπαθούμε να καταλάβουμε αυτές τις αλλαγές πριν συμβούν και να δράσουμε προνοητικά.

Πάμε λοιπόν να δούμε!

Πρώτο πράγμα που έχουμε να κάνουμε είναι να χτίσουμε αυτό που ονομάζεται personal brand.

Τι είναι αυτό θα αναρωτηθείτε;

Λοιπόν με απλά λόγια θα λέγαμε πως είναι η συνολική εικόνα, από το στυλ που κάνουμε διάφορα πράγματα, τις αξίες μας, τα ενδιαφέροντα μας, ακόμη και το πώς κάνουμε τους ανθρώπους να αισθάνονται τριγύρω μας.

Άρα εδώ είναι το κλειδί. Για να προηγούμαστε στο μέλλον θα πρέπει να δουλέψουμε το προσωπικό μας προφίλ.

Χρησιμοποιούμε την έννοια Personal brand γιατί πρέπει να αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας ως ένα προϊόν. Και τα χαρακτηριστικά μας φυσικά, να είναι αυτά τα οποία θα μας ξεχωρίζουν από τους ανταγωνιστές μας.

 

Οι ερωτήσεις που θα υπάρχουν στο μυαλό ενός υπεύθυνου προσλήψεων είναι:

Μπορώ να τον εμπιστευτώ;

Προσφέρει ένα αξιόπιστο προϊόν-υπηρεσία;

Τι τον κάνει να διαφέρει από τους άλλους;

Έχει την ικανότητα να επηρεάζει θετικά τους γύρω του;

Για να μπορεί εύκολα κάποιος να απαντήσει αυτές τις ερωτήσεις για εμάς, θα πρέπει να έχουμε ξεκάθαρο σκοπό για την καριέρα μας αλλά και για τους στόχους της ζωής μας συνολικά.

Ας σκεφτούμε από τη δική του οπτική γωνία. Ποιον θα επιλέγαμε; Κάποιον ο οποίος κινείται μεταξύ κλάδων και εργασιών ή κάποιον ο οποίος έχει αποφασίσει ότι θέλει να ανήκει σε έναν συγκεκριμένο κλάδο την ασχολείται με συγκεκριμένα αντικείμενα σε αυτόν. Η απάντηση θα είναι πάντα το δεύτερο.

Η αλήθεια είναι, πώς για να επιτύχουμε στο μέλλον- πού λόγω της έλευσης των μηχανών ο ανταγωνισμός μεταξύ των ανθρώπων θα είναι ακόμα πιο σκληρός για τις λιγότερες θέσεις εργασίας που θα υπάρχουν- θα πρέπει να γίνουμε καταπληκτικοί στην επικοινωνία.

Στο μέλλον θα πρέπει να επικοινωνούμε δαιδαλώδεις πληροφορίες σε ταχύτατο χρόνο. Θα υπάρχουν συνεχείς ανακατατάξεις και αλλαγές στις περισσότερες από τις δράσεις μας. Έτσι αυτός ο οποίος θα μπορεί να καταλάβει και να μετατρέψει την νέα πληροφορία ταχύτερα από άλλους, θα είναι και ο πολυτιμότερος στην εργασία του.

Φυσικά όλη αυτή η ύπαρξη του νέου ψηφιακού κόσμου δεν θα πρέπει να μας προκαλεί πανικό, διότι ο πανικός το μόνο που μπορεί να προκαλέσει είναι μεγαλύτερο κακό. Δεν βρίσκω προσωπικά το λόγο που θα πρέπει να επιβαρύνουμε τη θέση μας λοιπόν.

Αντ’ αυτού, μπορούμε να προετοιμαστούμε. Όλοι, μικρότεροι και μεγαλύτεροι.

Ας σκεφτούμε το παράδειγμα, ενός ρεπόρτερ του ΛΑΜΙΑ FM-1. Ο δημοσιογράφος σε μία έκτακτη είδηση, θα πρέπει να τρέξει να καλύψει το γεγονός και για να το πετύχει αυτό θα πρέπει να αντιληφθεί πολύπλοκες πληροφορίες και στη συνέχεια να τις επικοινωνήσει με μεγάλη σαφήνεια. Κι ας μην έφτανε όλο αυτό, θα πρέπει σε κλάσματα του δευτερολέπτου να αποφασίσει ποιος είναι ο κατάλληλος τόνος για να επικοινωνήσει το ρεπορτάζ με σεβασμό στους ακροατές και τους αναγνώστες του LamiaFM1.gr.

Τι θα μπορούσαμε όμως να μάθουμε από έναν ρεπόρτερ. Πρώτα Ξεκινάμε με την επικεφαλίδα, τον τίτλο δηλαδή της είδησης. Κάτι που θα περιγράφει την κατάσταση με λιγότερες από 10 λέξεις.

Ύστερα, ένας ρεπόρτερ θα πρέπει να δώσει τις κυριότερες πληροφορίες, συνήθως δίνοντας 3 δυνατά σημεία της είδησης, υποστηριζόμενα από στατιστική και δεδομένα.

Αν τώρα αυτό το κάνουμε αναγωγή στον εαυτό μας και προσπαθούμε να ορίσουμε κάποια προβλήματα, ας πούμε στο εργασιακό μας περιβάλλον, μπορούμε κάλλιστα να λέμε πρόβλημα Α, πρόβλημα Β, πρόβλημα Γ.

Στο τέλος, όπως μαθαίνουμε και στο σχολείο στο μάθημα της έκθεσης, θα πρέπει να δώσουμε το resume της υπόθεσης. Κάτι που θα βγάζει ένα συμπέρασμα και θα μείνει βαθιά χαραγμένο στο μυαλό του δέκτη.

Ένα άλλο σημείο που θα ήθελα τώρα να εστιάσω είναι πως για να πλοηγούμαστε με άνεση στο μέλλον θα πρέπει να προσαρμοζόμαστε γρήγορα.

Χαμαιλέοντας, είναι η λέξη και κατ΄ επέκταση το συμπαθητικό ζωάκι που πρέπει να μας έρχεται αμέσως στο μυαλό.

Σίγουρα θα έχει τύχει κάποιος μεγαλύτερος σε ηλικία που δεν ήθελε με τίποτα να προσαρμοστεί με τα νέα δεδομένα των ηλεκτρονικών υπολογιστών, να ζητάει από εμάς να τον βοηθήσουμε σε μία διαδικασία η οποία μας φαίνεται γελοία- και είναι όντως εύκολη και γελοία. Γι’ αυτόν όμως που δεν ήθελε να συμβαδίσει με τα γεγονότα, φαντάζει βουνό!

Και βέβαια δεν κινδυνεύουν μόνο οι ξεροκέφαλοι, αλλά οι περισσότεροι από εμάς. Δυστυχώς είναι εκθετικός ο βαθμός που τα πράγματα αλλάζουν γύρω μας και δεν μπορούμε να μείνουμε στάσιμοι σε μια γνώση που μάθαμε σήμερα, διότι αυτή μπορεί σε πέντε χρόνια να θεωρείται ξεπερασμένη.

Σκεφτείτε μόνο αυτό.

Πήρε 75 χρόνια στο σταθερό τηλέφωνο, από την ημέρα που εφευρέθηκε, να φτάσει τους 50 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Σε αντίθεση, το pokemon go (online παιχνίδι στα κινητά τηλέφωνα) έφτασε τους 50 εκατομμύρια χρήστες σε 19 ημέρες.

Γιατί;

Γιατί πλέον υπάρχουν οι υποδομές που εκτοξεύουν την ταχύτητα μετάδοσης πληροφοριών. Το ίντερνετ φυσικά, και όλες οι υποδομές που έχουν στηθεί γύρω από αυτό όπως το WiFi, και τα απεριόριστα δεδομένα.

Και πλέον ανώτατα στελέχη της Google αναφέρουν ότι έχουμε φτάσει σε αυτό το κομμάτι της ιστορίας όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις προχωρούν με μεγαλύτερο ρυθμό από ότι ο άνθρωπος μπορεί να ανταποκριθεί και να προσαρμοστεί σε αυτές.

 

Τρία γρήγορα βήματα για να συμβαδίσουμε με τη ραγδαία καινοτομία:

 

  1. Ασχολούμαι- συμμετέχω: Συμμετέχω προληπτικά, σημαίνει παρακολουθώ τις εξελίξεις, και όχι μόνο στο δικό μου τομέα. Κρατάω το ενδιαφέρον μου για τις τεχνολογικές εξελίξεις.

 

  1. Δρω: Όταν βλέπω πώς ο αέρας της αλλαγής έχει αρχίσει και φυσάει, προσπαθώ να μάθω αυτή τη νέα τεχνολογία προκειμένου πρέπει να την ενσωματώσω γρήγορα στη φαρέτρα μου.

 

  1. Απελευθερώνομαι: Δηλαδή, ότι νιώθω ότι με κρατάει πίσω το αφήνω.

Κάποιος μπορεί να σκεφτεί, πώς μπορούμε να έχουμε πλεονέκτημα έναντι των μηχανών όταν αυτές θα κάνουν υπολογισμούς και πράξεις σε ταχύτητες που κανένας άνθρωπος δεν θα μπορεί;

Ναι αλλά και οι μηχανές δεν μπορούν να κάνουν κάτι άλλο. Να φανταστούν και να δημιουργήσουν από το μηδέν.

Άρα η δημιουργικότητα είναι άλλο ένα χαρακτηριστικό θα πρέπει όλοι να ενσωματώσουμε στην προσωπικότητά μας.

Θα αποτελέσει νόμο και ήδη έχει αρχίσει να αποτελεί στο εξωτερικό, πως αυτοί οι οποίοι θα κατέχουν θέσεις εργασίας που απαιτούν δημιουργικότητα θα έχουν τουλάχιστον ένα 15 με 20% μεγαλύτερο μισθό από τους συνεργάτες τους που θα έχουν τα ίδια χρόνια εμπειρίας και θα είναι σε θέσεις αντίστοιχου βαθμού.

Η δημιουργικότητα είναι η μηχανή της καινοτομίας. Εάν θέλουμε να παραμείνουμε σχετικοί και να μην μείνουμε πίσω στη μάχη με τις μηχανές, διότι περί μάχης θα πρόκειται στο μέλλον, το ανθρώπινο είδος θα πρέπει να καταλάβει, να χτίσει και να επενδύσει πάνω σε αυτήν την ικανότητα.

Αγαπητοί φίλοι, όπως καταλαβαίνουμε θα ζήσουμε απίστευτες εικόνες στα επόμενα χρόνια. Για άλλους θα είναι καλές, για άλλους θα είναι κακές. Αυτοί οι οποίοι θα επενδύσουν στην συνεχή και αδιάκοπη μόρφωση είναι αυτοί που μάλλον θα κερδίσουν κατά κράτος το παιχνίδι.

Άρα μία πολύ καλή συνήθεια είναι αυτή της δια βίου μάθησης. Αυτό σημαίνει να αφιερώσουμε χρόνο και να βρούμε και να μάθουμε πράγματα δεν γνωρίζουμε μέχρι εκείνη την στιγμή. Σαν ένα διαρκές κυνήγι κρυμμένου θησαυρού.

Είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι το μέλλον μας κρύβει ένα πολύ μεγάλο ερωτηματικό. Αυτό όμως λίγο πολύ πάντα συνέβαινε, απλά τώρα ζούμε τεχνολογικές εξελίξεις αντίστοιχες με εκείνες των βιομηχανικών επαναστάσεων του 18ου και 19ου αιώνα που άλλαξαν ριζικά και για πάντα την ιστορία της ανθρωπότητας. Για να παραμείνουμε σχετικοί, όπως ανέφερα και πιο πάνω, θα πρέπει να γίνουμε πιο προσαρμοστικοί και να χτίσουμε πάνω στην δημιουργικότητα αλλά και την συνήθεια της συνεχόμενης εκπαίδευσης.

Περαιτέρω, η δικτύωση με άλλα άτομα θα έχει τον χαρακτήρα επαφών με παλιούς φίλους και άτομα που για κάποιο λόγω μπορεί να χάσαμε επαφές κατά το παρελθόν. Με αυτούς θα μπορούμε να βρούμε και να ανταλλάξουμε συμβουλές και υποστήριξη καθώς η κοινωνία μας θα γίνεται όλο και πιο ατομική και απομονωμένη. Μπορεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να μας φέρνουν πιο κοντά, υπό την έννοια της συνεχόμενης διασύνδεσης με άλλους χρήστες τους, όμως έρευνες του εξωτερικού έχουν αποδείξει πως σε αυτή την εποχή τα άτομα νιώθουν πιο αποξενωμένα από ποτέ.

Γιατί προκειμένου να προσαρμοστούμε, οι ηγέτες του αύριο είναι αναγκασμένοι να γίνουν περισσότερο συμμετοχικοί, περισσότερο δυναμικοί- με πολύ δυνατή πνευματική υγεία- και αφού η εμπειρία των πελατών γίνεται το Α και το Ω ως βαθμός διαφοροποίησης για κάθε επιτυχημένη εταιρεία, περισσότερο εξυπηρετικοί από ποτέ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here