Πως η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να ενισχύσει τον ψηφιακό κόσμο γύρω μας- Παρόν και ο Δήμος Λαμίας

2

Την Τρίτη 23 Ιουνίου, πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη από την Κομισιόν με τον τίτλο «EU goes local», δηλαδή «Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποκτά τοπικό χαρακτήρα».

Σκοπός της συγκεκριμένης τηλεδιάσκεψης ή και «τηλεημερίδας» ήταν η πληροφόρηση διαφόρων φορέων για τις σκέψεις που κάνει η Κομισιόν προς τις κατευθύνσεις που θέλει να κινηθεί προκειμένου- και με αφορμή την πανδημία του Covid 19– να ενισχυθεί και να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη αξία η ψηφιακή παρουσία, επιχειρήσεων, οργανισμών αλλά ακόμη και ανεξάρτητων φωνών.

Τον Δήμο Λαμιέων και το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Λαμίας εκπροσώπησε ο δημοτικός σύμβουλος Δημήτρης Τζούφλας..

Στην συζήτηση, από πλευράς ΜΜΕ συμμετείχε ο ΛΑΜΙΑ FM-1 και το LamiaFM1.gr

Στο επίκεντρο της διαβούλευσης ήταν το Digital Services Act, δράσεις που θα χαρακτηρίζονται από ανοιχτό και ευρύ debate συμπεριλαμβανομένου όλων των μερών της κοινωνίας και της οικονομίας κάθε χώρας μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε, «ποιο Ίντερνετ θέλουμε να έχουμε».

Στην συζήτηση που ακολούθησε τον πρόλογο, τα μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επικεντρώθηκαν στην τεράστια «έκρηξη» χρήσης του διαδικτύου κατά την περίοδο της πανδημίας και της μεγαλύτερης στα χρονικά online παρουσίας των ανθρώπων.

Το Φεβρουάριο του 2020, λίγο πριν η πανδημία του Covid-19 «χτυπήσει» την Ευρωπαϊκή οικογένεια, η Κομισιόν είχε αναλάβει να χαράξει εκ νέου την στρατηγική της όσον αφορά το ψηφιακό μέλλον της Ευρώπης. Να σχεδιαστούν τεχνολογίες προκειμένου να βελτιωθούν οι ζωές των κατοίκων και η ψηφιοποίηση να έχει θετικό αντίκτυπο στην ζωή των πολλών και όχι μερικών.

«Όσο περισσότερο εξαρτόμαστε από από τις ψηφιακές τεχνολογίες, τόσο σημαντικό είναι αυτές οι τεχνολογίες να αντηχούν στις αξίες, στα πιστεύω και στους κανόνες της ΕΕ,» σχολίασε ανώτατο στέλεχος της.

Στην συνέχεια η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από τους κινδύνους που ελλοχεύουν στον ψηφιακό κόσμο και συγκεκριμένα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο είδε ραγδαία αύξηση στις παραγγελίες εν μέσω καραντίνας και κλειστών καταστημάτων. Σύμφωνα με μια μελέτη, το 58% των παιχνιδιών που αγοράστηκαν ψηφιακά δεν είχαν τις κατάλληλες άδειες και προδιαγραφές αφού δεν τηρούσαν κάποιους κανόνες ασφαλείας.

Ένας άλλος κίνδυνος που εμφανίζεται συνέχεια μπροστά μας στο ψηφιακό γίγνεσθαι είναι η παραπληροφόρηση, η οποία έχει μετατραπεί σε μάστιγα και μπορεί να οδηγήσει άτομα να θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ακεραιότητά τους.

Επομένως πρέπει να χτιστούν οι κατάλληλες δομές, προκειμένου να μπορεί να οικοδομηθεί ξανά η πίστη όλων των ανθρώπων στις ψηφιακές τεχνολογίες, αφού όλο και περισσότεροι ανησυχούν ότι έχουν μετατραπεί σε μόνιμους δωρητές δεδομένων.

«Επομένως, τι χρειάζεται για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στον ψηφιακό μας κόσμο; Σε υψηλό επίπεδο, θα έλεγα ότι πρέπει να υποχρεώσουμε τις ψηφιακές εταιρείες να ενεργούν με μεγαλύτερη υπευθυνότητα και με μεγαλύτερη διαφάνεια. Και χρειαζόμαστε περισσότερη δικαιοσύνη στις αγορές μας,» αναφέρει μέλος της επιτροπής για την Ψηφιακή υπευθυνότητα της ΕΕ.

Οι ψηφιακές πλατφόρμες πρέπει να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη για τις δραστηριότητές τους. Επωφελούνται από προμήθειες που πληρώνουν οι χρήστες τους και από έσοδα που δημιουργούνται από διαφημίσεις. Είναι δίκαιο να μετριάζουν επίσης τους κινδύνους που δημιουργούνται στην κοινωνία.

Λοιπόν, τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό; Για αρχή, οι πλατφόρμες πρέπει να εντοπίζουν καλύτερα αυτούς που πωλούν στις αγορές τους. Είναι γελοίο ότι ένας έμπορος που έχει πιαστεί να πωλεί παράνομα προϊόντα, να μπορεί να εξαφανιστεί  και να συνδεθεί με διαφορετικό όνομα πέντε λεπτά αργότερα.

Οι πλατφόρμες πρέπει επίσης να ενεργούν πολύ πιο αυστηρά κατά των παράνομων προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρουν. Και πρέπει να συνεργαστούν στενότερα με τις αρχές επιβολής του νόμου, έτσι ώστε οι δράστες πίσω από μια τέτοια εγκληματική δραστηριότητα να μπορούν να συλληφθούν.

«Όταν λέμε ότι χρειαζόμαστε πιο αποτελεσματική δράση κατά του παράνομου περιεχομένου, είμαστε εξίσου αποφασισμένοι ότι το απόλυτα νόμιμο περιεχόμενο δεν καταργείται κατά λάθος. Αυτό είναι πολύ σημαντικό όταν πρόκειται για αποφάσεις που ενδέχεται να επηρεάσουν τα θεμελιώδη δικαιώματά μας, την ελευθερία έκφρασης. Προς το παρόν, μόνο οι πλατφόρμες γνωρίζουν τι είδους περιεχόμενο καταργείται και για ποιους λόγους. Χρειαζόμαστε,επομένως διαφάνεια και λογοδοσία για αυτές τις αποφάσεις. Οι χρήστες πρέπει να ενημερώνονται όταν καταργείται το περιεχόμενό τους και να μπορούν να το αμφισβητήσουν. Οι δημόσιες αρχές πρέπει να είναι σε θέση να επιβλέπουν τις δραστηριότητες των πλατφορμών όταν διακυβεύονται δημοκρατικές αξίες, όπως η ακεραιότητα των εκλογικών μας διαδικασιών», τονίζεται στην συζήτηση.

«Χρειαζόμαστε επίσης θεμιτό ανταγωνισμό στην αγορά. Εάν οποιαδήποτε εταιρεία εμφανίσει ένα καλύτερο, πιο καινοτόμο προϊόν, θα πρέπει να είναι σε θέση να ανταγωνιστεί με τους κατεστημένους φορείς με ίσους όρους. Με βάση τα πλεονεκτήματα της προσφοράς τους. Αυτό δεν συμβαίνει πλέον στην ψηφιακή οικονομία μας, όπου ένας μικρός αριθμός πλατφορμών πύλης λειτουργεί ως ιδιωτικοί υπεύθυνοι για τις αγορές που έχουν δημιουργήσει. Αποφασίζουν σχετικά με το ποιος μπορεί να εισέλθει στις αγορές τους, ποιος μπορεί να φύγει και τους όρους που πρέπει να τηρούνται κατά την πώληση.Ο κανονισμός Platform-to-Business, ο οποίος θα εφαρμοστεί πλήρως την επόμενη Κυριακή (σ.σ. 28/6/2020), θα το εξετάσει εν μέρει. Ωστόσο, δεν θα λυθεί το πρόβλημα ότι ορισμένες μεγάλες πλατφόρμες προσφέρουν τις δικές τους υπηρεσίες στις αγορές που έχουν δημιουργήσει – σε άμεσο ανταγωνισμό με τους τρίτους πωλητές που εξαρτώνται από αυτό».

Λόγω των network effects και της δυνατότητας αξιοποίησης ενός συνεχώς αυξανόμενου συνόλου δεδομένων, οι μεγάλες πλατφόρμες μπορούν εύκολα να μεταφέρουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα σε οποιαδήποτε γειτονική αγορά.

Σαν «αράχνη» στον Παγκόσμιο Ιστό βλέπουν όλα όσα συμβαίνουν και συλλέγουν ζωτικά δεδομένα που δεν μπορούν να πάρουν άλλοι. Και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ανατροπή αγορών που είναι ακόμη αμφισβητήσιμες.

Επομένως, υπάρχει η θέληση για να δημιουργηθεί ένα νέο εργαλείο ανταγωνισμού. Σε μια ψηφιακή εποχή, όπου η ίδια η δομή μιας αγοράς μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα ανταγωνισμού, χρειάζεται η δύναμη να γίνουν περισσότερα από το να διερευνώνται μεμονωμένες περιπτώσεις. Το νέο εργαλείο θα επέτρεπε να ερευνηθούν οι αγορές αντί να αποτραπούν.

Είναι στα χέρια όλων να διαμορφωθεί το ψηφιακό μέλλον. Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες και το νέο εργαλείο ανταγωνισμού είναι δύο σημαντικές πρωτοβουλίες για τον καθορισμό του οράματος της Ευρώπης για έναν ψηφιακό μετασχηματισμό που λειτουργεί για όλους.

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Βάλτε και κανένα τόνο στο ‘πως’ όταν πρέπει. Στον τίτλο εννοώ. Χρόνια δημοσιογράφος κύριε Έλληνα, είναι ανεπίτρεπτα τέτοια ορθρογραφικά λάθη.

    • Δεν τονίζεται έτσι όπως είναι διατυπωμένο, τόνο δέχεται μόνον όταν είναι με ερωτηματικό.

      Άρα η επικριτική παρατήρηση σας άστοχη.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here