Γιατί χρειαζόμαστε την ανοιχτή καινοτομία; / του Νίκου Έλληνα

0

Η παγκόσμια δικτύωση και οι τεχνολογικές αλλαγές που τρέχουν με 10.000 απαιτούν, θα λέγαμε, μία μετάβαση από την κλειστή στην ανοιχτή καινοτομία.

Βέβαια εύλογα, αγαπητοί φίλοι θα σας έχει γεννηθεί η απορία, τι ονομάζουμε κλειστή και τι ονομάζουμε ανοιχτή καινοτομία;

Και γιατί στη σύγχρονη εποχή η δεύτερη πρέπει να πάρει την σκυτάλη από την πρώτη;

Αρχικά να ορίσουμε την καινοτομία;

Όχι δεν είναι η παρθενογένεση και κάτι εντελώς καινούργιο, αλλά πλέον ο επίσημος ορισμός της έννοιας αναφέρει πως ως καινοτομία θεωρούμε κάθε τι που βελτιώνει μία υπάρχουσα κατάσταση, ένα υπάρχον προϊόν και μία ήδη υπάρχουσα υπηρεσία. Άρα πλέον η καινοτομία ορίζεται ως η βελτίωση σε κάτι που υπάρχει ήδη.

Η διαφορά μεταξύ ανοιχτής και κλειστής καινοτομίας έχει να κάνει με το περιβάλλον από το οποίο προέρχεται.

Ως κλειστή καινοτομία αναφέρεται η ανάπτυξη καλύτερων προϊόντων υπηρεσιών εσωτερικά ενός περιβάλλοντος επιχείρησης ή οργανισμού. Θα πρέπει αυτή η επιχείρηση να ελέγχει πλήρως την διαδικασία της ανακάλυψης, της ανάπτυξης και της εμπορικής εκμετάλλευσης μιας καινοτόμου ιδέας.

Η ανοιχτή καινοτομία βρίσκεται εκτός εταιρικού περιβάλλοντος. Ξεκινάει δηλαδή με την υπόθεση ότι δεν ανήκουν στο δικό της περιβάλλον όλα τα καλά μυαλά της αγοράς και έτσι προσπαθεί να ενσωματώσει γνώσεις, θα λέγαμε, από τον έξω κόσμο.

Και πώς μπορεί να γίνει αυτό. Για παράδειγμα πριν λίγα χρόνια η διοίκηση του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας, «τρέξανε» έναν διαγωνισμό όπου δέχονταν ιδέες για την βελτίωση του αεροδρομίου από κάθε πιθανή κατεύθυνση. Η ομάδα που θα κέρδιζε, η οποία αποτελούνταν κυρίως από φοιτητές, θα μπορούσε να συνάψει εμπορική συμφωνία με την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου προκειμένου να υλοποιηθεί η καινοτομία.

Το αποτέλεσμα;

Η νικήτρια ομάδα κέρδισε ένα μικρό χρηματικό ποσό για να αρχίζει να υλοποιεί την ιδέα της και σήμερα η συγκεκριμένη εταιρεία, γιατί πλέον εξελίχθηκε σε εταιρεία, διαχειρίζεται μεγάλο κομμάτι των καθημερινών λειτουργιών του αεροδρομίου.

Καλό;

Άρα λοιπόν η ανοιχτή καινοτομία έχει να κάνει με τις επιχειρήσεις οι οποίες απευθύνονται σχεδόν σε οποιονδήποτε μπορεί να προσφέρει ποιοτικές λύσεις και καινοτόμες ιδέες για τις καθημερινές λειτουργείς αλλά και για τη στρατηγική γενικότερα.

Ανοιχτή καινοτομία μπορεί να γίνει και εντός της επιχείρησης, επιτρέποντας σε κάθε έναν εργαζόμενο να μπορεί να οραματιστεί μία ιδέα η οποία να μπορεί να βοηθήσει στο σύνολο την εταιρεία. Αυτή η διαδικασία μπορεί να ονομαστεί και intrapreneurship, δηλαδή εσωτερική επιχειρηματικότητα.

Με το να δημιουργεί καινοτόμες διαδικασίες σε εργαζόμενους και εξωτερικούς συνεργάτες καινοτομίας, μια επιχείρηση μπορεί να αποκομίσει αρκετά πλεονεκτήματα.

Ο χρόνος που απαιτείται από την ώρα που θα αρχίσει να παράγεται ένα προϊόν ή μία υπηρεσία μέχρι αυτή να βγει στην αγορά έχει μπει στο στόχαστρο και μάλιστα για τα καλά των εταιρειών. Φυσικά αυτό που επιδιώκουν όλοι είναι να μειώσουν αυτόν το χρόνο για να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα τους.

Για παράδειγμα η Procter & Gamble έχει αναπτύξει μία καινοτόμα οδοντόβουρτσα σε συνεργασία με μία ιαπωνική εταιρεία. Με αυτό τον τρόπο χρόνος παραγωγής μπορεί να μειωθεί στο μισό από το αν αυτό το project ήταν καθαρά εσωτερική υπόθεση. Επιπλέον, τέτοιες συνεργασίες επιτρέπουν στις εταιρείες να αντιδρούν πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ευκινησία στις νέες τεχνολογίες και στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς.

Μία άλλη εταιρεία, η Tchibo, δημιούργησε το 2008 μία ανοιχτή κοινότητα όπου οι πελάτες μπορούσαν να αναπτύξουν, να συζητήσουν και να εξετάσουν καινοτόμες ιδέες για νέα προϊόντα.

Με αυτό τον τρόπο εκτός από τον χρόνο μια εταιρεία μπορεί να γλιτώσει και κόστος, στην προσπάθεια να καινοτομήσει. Η παραγωγή πρωτότυπων (prototypes) από κατασκευαστές μπορεί να είναι πολύ κοστοβόρα, υπό το πρίσμα ότι ο σχεδιασμός τους γίνεται προτού γίνει αποδεκτό ως ιδέα από τους καταναλωτές. Έτσι μία συνεργασία μεταξύ καταναλωτών και κατασκευαστών βγάζει κερδισμένους και τους δύο, αφού οι μεν θα αποκτήσουν ένα προϊόν χρήσιμο για αυτούς και οι δε θα γλιτώσουν κόστος.

Το φωνάζουμε στο rethinkBUSINESS ότι οι συνέργειες μεταξύ επιχειρήσεων ή ακόμα και μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών μπορεί να φέρει εκπληκτικά αποτελέσματα.

Η ανοιχτή καινοτομία μπορεί επίσης να προσφέρει μία γεφύρωση γνώσεων από διαφορετικούς κλάδους, διαφορετικά επίπεδα γνώσης και φυσικά γεωγραφικές τοποθεσίες, που χωρίς κοινότητες ανοικτής καινοτομίας θα ήταν αδύνατο να συνεργαστούν.

Ο καλύτερος τρόπος για να έχεις μία καλή ιδέα είναι να έχεις πολλές ιδέες.

Για αυτό αναφέρουμε και πιο πάνω ότι είναι πολύ σημαντικό να δημιουργηθούν, με βάση το διαδίκτυο, κοινότητες ανοιχτής οικονομίας. Η δημιουργικότητα της κοινότητας του ίντερνετ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βρεθούν ιδέες για καινοτόμα προϊόντα, νέα κανάλια διανομής, νέα πεδία επιχειρηματικότητας και νέα Business models.

Παράδειγμα, η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Fiat, χρησιμοποιούσε καινοτόμες ιδέες της κοινότητας των καταναλωτών της προκειμένου να δημιουργήσει το Fiat 500, πριν αυτό βγει στην αγορά. Υπήρχαν πάνω από 170.000 ιδέες και προτάσεις, που αποδεικνύουν το μέγεθος του ενδιαφέροντος για την συμμετοχή σε τέτοιες διαδικασίες.

Έτσι ο συνδυασμός γνώσεων και τεχνογνωσίας από διαφορετικές βιομηχανίες και πεδία δράσεις μπορούν να ανοίξουν νέες ευκαιρίες. Λύσεις που πέτυχαν σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να μεταμορφωθούν ως λύσεις και μάλιστα καινοτόμες σε άλλες αγορές.

Καταλήγοντας, αν κάποιος σας ρωτήσει αν αξίζει να καινοτομήσει σε οποιοδήποτε τομέα της επαγγελματικής ζωής, εσείς όχι μόνο θα του πείτε πως αξίζει, αλλά θα του εξηγήσετε πώς με την ανοιχτή καινοτομία μπορεί να δοθεί μία σημαντική απάντηση στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς και των ολοένα και πιο απαιτητικών καταναλωτικών αναγκών.

Στην εποχή της ψηφιοποίησης, μόνο εκείνες οι εταιρείες που θα είναι από τις πρώτες που θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε κάθε φύσεως γνώση θα μπορούν να βρίσκουν καλύτερες, ταχύτερες και φθηνότερες λύσεις. Επομένως θα είναι και αυτές που θα βρίσκονται πάντα ένα ή και περισσότερα βήματα μπροστά από τον ανταγωνισμό!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here